Novinky z Auto Palace Group
Dátum vydania: 6.6.2016

Vedia si Slováci vybrať financovanie auta na mieru?

Hotovosť, leasing alebo úver? Slovenské firmy kupujú autá spôsobmi, ktoré sú v zahraničí zriedkavosťou. A majú oveľa väčší záujem o rôzne formy financovania, než vlani.

Firmy v zahraničí financujú vozidlá inak než na Slovensku. „Trendom u nás je financovanie predovšetkým formou úveru. Veľmi populárne je stále aj financovanie na čiastky, či už na tretinky alebo na štvrtinky,” hovorí Jana Tiklová, manažérka finančných služieb v spoločnosti Auto Palace Bratislava. Dodáva, že tieto spôsoby sú v zahraničí skôr rarita. „U našich susedov takýto spôsob financovania takmer neregistrovať. Popularite sa naopak teší operatívny leasing,” hovorí.
 
Operatívny leasing naberá na obrátkach aj u nás. „Prakticky každé štvrté vozidlo v spoločnosti Auto Palace Bratislava bolo počas prvých troch mesiacoch tohto roka predané týmto spôsobom financovania. Pre porovnanie, vlani to bolo iba každé ôsme auto,” tvrdí manažérka finančných služieb spoločnosti Auto Palace Bratislava, ktorá je najväčším autorizovaným predajcom značiek BMW a MINI na Slovensku.
 
Zaujímajú sa oň predovšetkým väčšie, prípadne rýchlo rastúce spoločnosti. Sú to zvyčajne obchodníci, manažéri jazdiaci veľký počet kilometrov a firmy, ktoré nemajú zamestnancov zodpovedných za správu vozového parku. „Veľkým plusom operatívneho leasingu je, že jeho súčasťou je napríklad servis, pneuservis či poistenie vozidiel, ktoré pri tomto type leasingu zabezpečia leasingové spoločnosti. Je na každom klientovi, ako si svoj balík služieb vyskladá. Je možné služby rozšíriť napríklad aj o diaľničné známky či náhradné vozidlo a rôzne iné služby” objasňuje Tiklová.
 
Operatívny leasing však začína byť atraktívny aj pre menšie firmy či dokonca fyzické osoby. „Jeho výhodou je tiež možnosť v relatívne krátkom čase otestovať viaceré nové vozidlá, prípadne vymeniť starší model za nový. Po skončení splácania napríklad už po 3 rokoch, si totiž klient môže na operatívny leasing vybrať ďaľšie vozidlo a presadnúť opäť do nového. Je to podobné ako ‘prenájom’ auta. Výhodou však je to, že si sami zvolíte typ vozidla, motorizáciu, farbu či výbavu.”
 
Slováci sú však stále konzervatívni a chcú mať pocit, že vozidlo je ich majetkom, aj keď ho splácajú leasingovej spoločnosti alebo si naň zoberú úver. Preto sú stále rozšírené aj ostatné možnosti financovania. Záujem o rôzne formy financovania dokonca začína byť oveľa väčší než o platbu v hotovosti. „Za prvé tri mesiace tohto roku sme predali viac vozidiel cez financovanie než v hotovosti. Počet áut predaných na úver alebo finančný leasing narástol viac než dvojnásobne. Vlani bolo z celkového počtu predaných vozidiel 28% financovaných. Tento rok to bolo za rovnaké obdobie — od januára do marca — až 58%,” hovorí Tiklová.
 
„Po úvere siahajú predovšetkým firmy, ktoré chcú svojej financie investovať napríklad do rozvoja ďalšieho biznisu a na auto si požičajú za pre nich výhodných podmienok. Ak sa nechcú viazať a majú dostatočné finančné prostriedky, kúpia vozidlo v hotovosti. U právnických osôb je však takýto spôsob zriedkavejší. Oveľa častejšie siahajú po financovaní a leasing či úver zvolia podľa potreby. Finančný leasing je najbežnejší aj u fyzických osôb,” vymenúva zo skúsenosti Tiklová.
 
To, čo je ideálny spôsob financovania vozidla pre jednu firmu či fyzickú osobu, pre iné byť nemusí. Tiklová preto odporúča pri kúpe vozidla otvorene konzultovať aktuálnu finančnú situáciu a predstavu s daným manažérom finančných služieb. Len tak možno nájsť optimálny spôsob financovania na mieru. „Je dôležité, aby klient vopred vedel, ako dlho chce auto splácať. A aby mal aspoň orientačnú predstavu o výške mesačnej splátky, ktorá ho nezaťaží, ale bude ju môcť dlhodobejšie finančne zvládať. A tiež by mal mať predstavu o možnej akontácii, to znamená koľko peňazí vie vyplatiť vopred. Zároveň je vhodné si ujasniť, či chce po skončení splácania vozidlo vlastniť alebo si chce vziať ďalšie vozidlo.”
 
Mnohí Slováci zápasia s predsudkami, že auto vlastne nebude ich majetkom, ale bude patriť leasingovej spoločnosti. Alebo riešia scenáre, čo robiť v prípade, ak nebudú schopní vozidlo splácať. Obávajú sa, že oň prídu. „Spotrebitelia sú však v takýchto prípadoch chránení. Nikto im vozidlo zo dňa na deň nevezme. Práve naopak, leasingové spoločnosti sa s spolu s klientom snažia nájsť cestu ako situáciu pre obe strany efektívne vyriešiť. Pre klienta môže byť riešením aj predaj vozidla alebo napríklad výkup u autorizovaného predajcu,” vysvetľuje Jana Tiklová z Auto Palace Bratislava.